måndag 9 juli 2012

Oönskat fynd

image
Idag skulle jag måla fodren runt fönstren på gaveln mot vägen. Ena fästet till gångjärnet satt lite löst tyckte jag först. Sedan märkte jag att det var hela plankan som var lös. Alltså upplöst. Murken. Den var tvungen att bytas ut. Inga problem, fram med kofoten bara. Men... under fönsterfodret såg det inte så bra ut precis. Det slutade med att två väggpaneler fick plockas ner (och slängas, de var också helt murkna längst ner), droppbrädan över fönstret gick åt skogen när vi försökte ta bort den lite försiktigt och ett par korta läkt likaså. Rötskadan är som tur är inte så himla stor (tror vi just nu), men djup. Skulle tro att hela stocken måste bort, utifrån och in ca 40 cm ut från fönstret och kanske 3-4 stockvarv. Fast morgondagen får utvisa om det stämmer.

Det var lite konstigt att träet under fönstret var fint, där är det vanligt med problem har jag förstått. Vår skada är till höger om fönstret.

Men det var kul att se att timret är rödmålat och alltså har varit bart en gång i tiden. Även mossan som använts som drev är rödmålad på sina ställen så det är inte bara för att det är återanvänt timmer.

Imorgon ska vi försöka karva loss det skadade träet och se precis hur stor skadan är. Jag är lite rädd att den går hela vägen ner i syllen... Först därefter kan vi fatta beslut om en lösning. Tips och råd mottages tacksamt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar