lördag 7 januari 2017

Julgran och annat pynt

Nuförtiden har vi ingen julgran hemma i stan. Känns liksom lite dumt att klä en gran för att sedan åka ifrån den. Vi har inte firat jul i stan på flera år, antingen har vi firat på landet, eller så har vi varit hos olika delar av familjen. I stan har vi adventsfint, stjärnor och ljusstakar i fönstren, extra många stearinljus av olika sorter, lite fina blommor och så. På landet har vi gran och tomtar och hela alltet, det gör sig liksom lite bättre där. I vår gran har vi alltid glitter (vartannat år hängande uppifrån och ner, vartannat år snurrat runt i en spiral, allt för husfridens skull), ljus, polkagriskäppar och änglar. Bara änglar, inget annat pynt. Och en stjärna i toppen. Ända tills i år då. Högt uppe i granen har det suttit ett litet rött filthjärta med kramarmar (tänk IKEA-kudden som var så populär för några år sedan), med mina initialer broderade på. Den fick jag av två av mina elever och den är så söt och välgjord att den helt enkelt var tvungen att få vara med. Sedan fick vi ett ny julgransprydnad i form av en liten snidad trähund, och inte vilken hund som helst, det är en Dansksvensk gårdshund, en Callehund! Så den var ju också tvungen att få vara med. Och i toppen av granen har vi ingen stjärna i år utan en spira. Det är vanligt i Tyskland och när vi hittade en gammal fin spira på loppis i höstas så fick den följa med hem, min svärmor är från Tyskland och de har alltid haft en spira istället för stjärna i sin gran. Alla våra änglar vi har i granen är olika och många bär på olika minnen. Ängeln på den tredje bilden köpte vi till exempel i en fantastisk julaffär i New York för ett par år sedan och hästängeln påminner mig om alla härliga hästminnen jag har från olika stall.










Jag kom på idag att det hade varit kul att ha ett inlägg som visar hur vi julpyntar hos Moster Annas. Men det var en kvart efter det att vi hade plockat bort allt pynt... så här kommer lite bilder på lite av det som har suttit uppe, men som nu väntar på att packas ner i julkistan imorgon!






God fortsättning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar